Saturday 19 February 2011

APA ADA PADA NAMA?

DATUK SITI NURHALIZA
 Apa ada pada nama? Kalau nak tau banyak makna yang tersirat di sebaliknya. Sebab itulah orang tua-tua suka meletakkan nama anak yang ada maknanya dalam Islam. Meletakkan nama yang baik-baik belaka bukan macam zaman sekarang ni macam-macam nama yang diuletaknya dan penjang berjela, dicampur aduk dengan nama isteri dan suami yang tak ada makna. 

Bila dah malas nak sebut nama yang berjela-jela, last-last panggil jelah Boboy, baby,Jo dan banyak lagi, malas pulak nak tulis, kau orang sendiri pikirlah. Kalau nak tau nama yang elok macam Muhammad tu, bila dipanggil MAMAT, maknanya ialah MATI!!! Jadi...baik kau orang jangan bagi kekawan kau orang panggil nama  MAMAT, kalau hari-hari sebut MATI, MATI, MATI nampaknya pendek umurlah tu!! Taulah hidup dan mati tu urusan ALLAH S.W.T , tapi...kalau boleh kita elakkanlah ye!!

Apa ada pada Nama?EEwah.....boleh buat sajak ni! Sebenarnya kalau kau orang nak tau yang dikatakan "Meta Nama" tu ialah setiap huruf yang ada pada nama seseorang tu mempunyai maknanya yang tersendiri. Aku bagi contoh nama:
 
SITI NURHALIZA

Bila aku semak setiap huruf yang ada pada namanya memang mengkagumkan aku, setiap huruf pada nama SITI NURHALIZA banyak mempengaruhi kepada kebijaksanaan..

*  S    -   Seorang yang bijak, pandai, banyak idea dan tajam pemikiran. Pandai berhujah serta mengenalpasti setiap kekurangan dan kelebihan.

* I  -  Pandai berbicara sehingga setiap orang terpukau dan menpercayai setiap bicaranya walaupun dalam apa saja situasi.

* T  -   Bijak dan pandai mengenalpasti setiap kekurangan dan kelebihan, banyak idea dan tajam pemikiran.

* I   -   Pandai berbicara sehingga setiap orang terpukau dan menpercayai setiap bicaranya walaupun dalam apa jua situasi dan masalah yang dihdapainya. 

* N    -   Mudah terasa dan mendengar pada bahasa yang beremosi serta mudah terpedaya.

* U    -   Seorang Penghibur dan setiap yang melihatnya merasa terhibur dengan sikap dan karektor cerianya.

* R   -   Mempunyai pakej kekayaan di mata pandangan orang yang melihatnya, mempunyai prinsip atau Brand tersendiri.

* H    -   Mempunyai sifat kesungguhan yang tidak berbelah bagi, sentiasa membuatkan orang gembira dan ceria.

* A    -   Sangat peka pada kehidupan silam hingga menjadikannya lebih matang dan berpengalaman.   

* L    -   Pandai berbicara sehingga setiap orang terpukau dan menpercayai setiap bicaranya walaupun dalam apa jua situasi dan masalah yang dihadapainya. 

* I   -    Pandai berbicara sehingga setiap orang terpukau dan menpercayai setiap bicaranya walaupun dalam apa jua situasi dan masalah yang dihdapainya.
   
* Z  -  Setiap kata-katanya bolegh menggegarkan jiwa holistiknya iaitu 'Pemecah Kebuntuan Hati'. 

*  A   -   Sangat peka pada kehidupan silam hingga menjadikannya lebih matang dan berpengalaman. 

Jadi....Apa ada pada Nama? Dah taukan makna SITI NURHALIZA tu? semua yang tertulis di atas ada pada Dato Siti Nurhaliza.  Kalau kau orang nak tau maknya di dalam surat beranak kau orang tu, boleh aku tolong huraikan.

Macam mana? Apa lagi tulis kat komenlah nanti aku balas balik kat blog kau orang..!Itu baru nama, belum lagi kalau aku kira tarikh lahir kau orang! Cuma untuk suka-suka je...terpulang kalau nak percaya!

No comments:

Post a Comment

Thank you for your comment